Dobry logotyp – co to oznacza?
Sposób na identyfikację
Wydawać by się mogło, że logo to po prostu znaczek firmowy, który chce czy nie, ale powinna mieć każda jedna marka, bo na tym polega szeroko rozumiany marketing. W gruncie rzeczy nie do końca chodzi tylko o to, że logotyp mają wszystkie podmioty więc musi nim dysponować i nasz. Logotypowi przypisuje się ogromnie ważne funkcje promocyjne, przez co rozumie się między innymi pełnienie roli jednego z najważniejszych narzędzi identyfikacji wizualnej. To właśnie dzięki symbolice firmowej dane przedsiębiorstwo lepiej zapada w pamięć grupy targetowej, odznacza się od branżowych rywali i rzuca w oczy chociażby mimowolnie po to, aby przyjść na myśl w momencie, kiedy potencjalny odbiorca będzie potrzebował usługi czy produktu, jaki dany podmiot ma do zaproponowania. Przemyślany logotyp powinien stanowić unikatową formę graficzną, która będzie determinowała to, jak zaplanowane zostaną pozostałe części składowe identyfikacji wizualnej. Można zatem powiedzieć, że tworzenie logo jest swego rodzaju punktem wyjścia i to ono „dyktuje” warunki – pozostałe elementy promocyjne mają być tworzone w oparciu o identyczną kolorystykę, taką samą czcionkę, wzór i styl kompozycji.
Prostsze niż się wydaje
Podstawową zaletą dobrego logotypu jest na pewno jego niesztampowość. Na rynku jest ogrom rozlicznych podmiotów, niekiedy bardzo mocno zbliżonych do tego prowadzonego przez nas, zatem jeśli zależy nam na wybiciu się w swej dziedzinie, koniecznie trzeba skrupulatnie przemyśleć wygląd logo. Rozumiemy przez to zwłaszcza to, żeby z jednej strony było ono symboliką wyróżniającą naszą firmę, ale też i zarazem ją definiującą. Dobre logo zapada w pamięć i jest uniwersalne oraz ponadczasowe, tak aby nie trzeba było zmieniać go wraz z biegiem czasu, gdy pojawią się nowe trendy. To dzięki designie logo odbiorca może domyślać się, z jakiego typu firmą ma do czynienia – na jego podstawie tworzy się marka i renoma. Istotny jest każdy drobny detal składający się na logotyp, a mianowicie od kroju pisma do wielkości liter. Wybór stonowanych barw i eleganckiej czcionki pozwala stworzyć wizje podmiotu ekskluzywnego, albo bardziej egalitarnego. Luźno rozstawione znaki i żywa kolorystyka świadczą natomiast o nieco nowocześniejszej firmie, na przykład w ten sposób reklamują się agencje interaktywne czy sklepy odzieżowe. Standardowa czcionka typu Times New Roman z równiutkimi literami i bez nieładu graficznego prędzej zostaje wybrana na logo poważnej instytucji typu przedsiębiorstwo z wieloletnim stażem na rynku, czy kancelaria prawnicza. Jeśli natomiast mowa o kwestiach technicznych, to warto pamiętać, że wybór projektu logo powinien wiązać się z szerokim wachlarzem możliwości i brakiem ograniczeń dla kreowanej marki. Co przez to rozumiemy? Logotyp musi być przewidziany do utrwalania na rozmaitych formach – tak w postaci przestrzennej, jak i na płaszczyźnie. Ma być dobrze widoczny na malutkiej ulotce reklamowej, ale i na stronie www, czy szyldzie zawieszonym na budynku.